Klyk jtsznapok
Heinz Weidt s Dina Berlowitz 2004.12.20. 17:51
Biztos t a gazda s a kutya harmonikus partnerapcsolathoz.
A koncepci alapgondolata abban ll, hogy az ember s az llat egyedlll kapcsolatt a kezdetektl gy alaktsuk, hogy mindkt oldal klnbz szksgletei a lehet legkevesebb megterhelssel az llatnak s az embernek is megfelel egyttlst tegyenek lehetv, s ekzben a kutyknak biztos jellemk fejldjn.
Az eddig megszokott gyakorlat szerint csak akkor ezdtk el tudatosan befolysolni a kutya viselkedst s jellemt, amikor kb. egyves korban mr ks volt minden. Pedig az utbbi vtizedekben sok minden megvltozott. A kutyatartsi kedv sszessgben-fleg a vrosokban- ersen megntt. A mindenkori divatnak megfelelen radsul gyakran olyan fajtkat rszestenek elnyben, amelyeknl nem lehet megfelelen megteremteni az adottsgok , ignyek s a lehetsgek szksges egyezst. A tenysztk ltal-az egyre knnyebben irnythat kutyk kialaktsa rdekben-(legalbbis rszben tudatosan) ltrehozott genetikai vltozsok a viselkeds szempontjbl elrre nem ltott kvetkezmnyekkel is jrtak, s ez is hozzjrult ahhoz, hogy a viselkedszavaros kutyk szma sszessgben inkbb ntt.
Radsul ma ersen megnttek a vrosi krnyezetben is ,,jl mkd" kutyval szembeni elvrsok. Ott, ahol ezeket az elvrsokat nem teljestik a kutyk, a szakemberek mg mindig azon fradoznak, hogy a hibs jellemet genetikailag ,,javtsk ki". A jellemhibk eredetnek tisztzsra s valdi okaik kidertsre pedig elszr is a klyk fejldsi szksgleteinek rdemes utna jrni. Az egyre szembetnbb viselkedsi problmk kikzblsre aztn a kezdetben egyszer ,,hzi kisrletekbl" 1978-ban vgre kialakult a klyk jtsznapok koncepcija.
Viselkedsiskola embernek s llatnak
A klyk jtsznapoknakaz a clja, hogy kutyink fejldsi ignyeit lehetleg idejben s tfogan kielgtsk. A kutyaklykknl a jtk, fleg az egykor fajtrsakkal, sokfle folyamatot magba foglal, amelyek nlklzhetetlenek a magatarts egszsgesfejldshez. A legintenzvebb rs, nvekeds, jtk s tanuls ideje ltalban az els 16 ht. Ennek az idszaknak a pozitv, negatv vagy ppen hinyz tapasztalatai kran maradandan befolysoljk a kutya jvbeli viselkedst. Ebben a korai s dnt letszakaszban megy vgbe az emberhez (nem felttlenl egy konkrt gazdhoz, hanem ltalban az emberhez) val ktds kialakulsa is.

A klyk tvtelvel s az alomkzssgbl val kiszaktsval ugyanakkor megtrik a fajnak megfelel fejlds. Hiszen az olyan fontos jtk az egykor fajtrsakkal, amikor a klyk trsas viselkedst tanulhat, az alomestvrek elhagysval tbbnyire elvsz. Ezrt mindent meg kell tenni, hogy a fajtrssal val jtkban rejl tanulsi folyamatok folytatdhassanak, ugyanakkor a klyk a lehet legjobban megismerhesse a civilizlt krnyezett is. Tovbbi fontos feladat, hogy olyan helyzetbe hozzuk a klyktulajdonost, hogy kedvence kls jelei alapjn helyesen felismerje rzseit, szndkait. Tudatosan figyeljnk r, nehogy a klyk viselkedsbe-gyakran a mi meggondolatlan tmogatsunkkal-olyan maradand zavarok lopakodjanak be, amelyekrl ksbb fradtsgosan s gyakran sikertelenl prbljuk meg leszoktatni.
Vgl mg egyszer szeretnnk felhvni a figyelmet, hogy a klyk jtsznapok-vagy akrhogy hvjk is ket- semmi esetre sem korai nevel kurzusok vagy klykidomt tanfolyamok. Az biztos, hogy a klykknem nem brmilyen gynevezett klykfoglalkozsra van szksgk, hiszen a szakrtelem nlkl vezetett, vagy netn mindenfle kontroll nlkli klyktallkozsok tbb krt okozhatnak, mint hasznot.
Ezrt mindenkinek, aki kikpzknt felelssgteljesen fradozik klykk nevelsn, meg kell tanulnia megrteni az ember s a kutya kapcsolatnak s egyttmkdsnek finom trvnyszersgeit.
|