Kölyök játszónapok
Heinz Weidt és Dina Berlowitz 2004.12.20. 17:51
Biztos út a gazda és a kutya harmonikus partnerapcsolatához.
A koncepció alapgondolata abban áll, hogy az ember és az állat egyedülálló kapcsolatát a kezdetektől úgy alakítsuk, hogy mindkét oldal különböző szükségletei a lehető legkevesebb megterheléssel az állatnak és az embernek is megfelelő együttélést tegyenek lehetővé, és eközben a kutyáknak biztos jellemük fejlődjön.
Az eddig megszokott gyakorlat szerint csak akkor ezdték el tudatosan befolyásolni a kutya viselkedését és jellemét, amikor kb. egyéves korában már késő volt minden. Pedig az utóbbi évtizedekben sok minden megváltozott. A kutyatartási kedv összességében-főleg a városokban- erősen megnőtt. A mindenkori divatnak megfelelően ráadásul gyakran olyan fajtákat részesítenek előnyben, amelyeknél nem lehet megfelelően megteremteni az adottságok , igények és a lehetőségek szükséges egyezését. A tenyésztők által-az egyre könnyebben irányítható kutyák kialakítása érdekében-(legalábbis részben tudatosan) létrehozott genetikai változások a viselkedés szempontjából előrre nem látott következményekkel is jártak, és ez is hozzájárult ahhoz, hogy a viselkedészavaros kutyák száma összességében inkább nőtt.
Ráadásul ma erősen megnőttek a városi környezetben is ,,jól működő" kutyával szembeni elvárások. Ott, ahol ezeket az elvárásokat nem teljesítik a kutyák, a szakemberek még mindig azon fáradoznak, hogy a hibás jellemet genetikailag ,,javítsák ki". A jellemhibák eredetének tisztázására és valódi okaik kiderítésére pedig először is a kölyök fejlődési szükségleteinek érdemes utána járni. Az egyre szembetűnőbb viselkedési problémák kiküzöbölésére aztán a kezdetben egyszerű ,,házi kisérletekből" 1978-ban végre kialakult a kölyök játszónapok koncepciója.
Viselkedésiskola embernek és állatnak
A kölyök játszónapoknakaz a célja, hogy kutyáink fejlődési igényeit lehetőleg idejében és átfogóan kielégítsék. A kutyakölyköknél a játék, főleg az egykorú fajtársakkal, sokféle folyamatot magába foglal, amelyek nélkülözhetetlenek a magatartás egészségesfejlődéséhez. A legintenzívebb érés, növekedés, játék és tanulás ideje általában az első 16 hét. Ennek az időszaknak a pozitív, negatív vagy éppen hiányzó tapasztalatai kran maradandóan befolyásolják a kutya jövőbeli viselkedését. Ebben a korai és döntő életszakaszban megy végbe az emberhez (nem feltétlenül egy konkrét gazdához, hanem általában az emberhez) való kötődés kialakulása is.
A kölyök átvételével és az alomközösségből való kiszakításával ugyanakkor megtörik a fajnak megfelelő fejlődés. Hiszen az olyan fontos játék az egykorú fajtársakkal, amikor a kölyök társas viselkedést tanulhat, az alomestvérek elhagyásával többnyire elvész. Ezért mindent meg kell tenni, hogy a fajtárssal való játékban rejlő tanulási folyamatok folytatódhassanak, ugyanakkor a kölyök a lehető legjobban megismerhesse a civilizált környezetét is. További fontos feladat, hogy olyan helyzetbe hozzuk a kölyöktulajdonost, hogy kedvence külső jelei alapján helyesen felismerje érzéseit, szándékait. Tudatosan figyeljünk rá, nehogy a kölyök viselkedésébe-gyakran a mi meggondolatlan támogatásunkkal-olyan maradandó zavarok lopakodjanak be, amelyekről később fáradtságosan és gyakran sikertelenül próbáljuk meg leszoktatni.
Végül még egyszer szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a kölyök játszónapok-vagy akárhogy hívják is őket- semmi esetre sem korai nevelő kurzusok vagy kölyökidomító tanfolyamok. Az biztos, hogy a kölyköknem nem bármilyen úgynevezett kölyökfoglalkozásra van szükségük, hiszen a szakértelem nélkül vezetett, vagy netán mindenféle kontroll nélküli kölyöktalálkozások több kárt okozhatnak, mint hasznot.
Ezért mindenkinek, aki kiképzőként felelősségteljesen fáradozik kölykök nevelésén, meg kell tanulnia megérteni az ember és a kutya kapcsolatának és együttműködésének finom törvényszerűségeit.
|